رهنمودهای غذایی

24 دی 1394
در اینجا با چند رهنمود غذایی که در سلامتی ما تاثیر زیادی دارند آشنا میشویم.

 

میوه و سبزی،معجون شفابخش

میوه ها و سبزی یکی از گروه های اصلی غذایی محسوب می شود که از جایگاه ویژه ای در تغذیه انسان برخوردار هستند.این گروه غذایی در مقایسه با گروه های دیگر انرژی و پروتئین کمتری دارند،ولی مقدار قابل توجهی از انواع ویتامین ها ،مواد معدنی و فیبر غذایی در آنها دیده میشود.بدلیل دارا بودن انواع ویتامین ها،مینرال ها،آنتی اکسیدان های مختلف ،آب فراوان ،کالری کم و فیبر بالا ،دریافت روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی( حداقل400) برای حفظ سلامت و بالا بردن سطح ایمنی بدن توصیه می شود.

خوردن سیب با پوست یا بدون پوست

قبل از اینکه پوست سیب را بکنید و دور بیندازید،خوب است بدانید که: پوست سیب خیلی بیشتر از گوشتش ویتامین C دارد(4 تا 6 برابر). با این حال،با توجه به این که پوست سیب نسبتا وزن کمی دارد ،تنها بخش محدودی  %25از کل ویتامین Cموجود در سیب را در خود گنجانده است.بنابراین هیچ چیز نباید مانع بشود که سیب را با پوست بخورید.در واقع پوست سیب یک آنتی اکسیدان دیگر را در خود دارد،این آنتی اکسیدان بسیار قوی( کرستین) است.

سیب های قرمز به طور ویژه میزان بالاتری از کرستین را در ترکیب خود در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات دارند.اما فراورده های مشتق شده از سیب (آب سیب ،کمپوت و...) که از گوشت ان تهیه مشوند و نه از پوستش ،طبیعتا  حاوی کرستین کمتری خواهند بود

پوشش پارافینه سیب

البته از آنجا که هم اکنون تنوع پوشش های خوراکی پارافینه برای سیب متنوع و غیر قابل کنترل است،توصیه صاحب نظران بر این است که سیب های واکس خورده را بدون پوست میل فرمائید.البته واکس عموما برای سیب های قرمز وسبز استفاده میشود و سیب زرد را در اغلب موارد میتوان با پوست خورد.

باقیمانده سم در خیار وگوجه:

بررسی های انجام شده در برخی استانها نشان می دهد که فاصله سم پاشی و دفعات سم پاشی محصولات نظیر خیار و گوجه ،بیش از از استاندارهای جهانی است.

سه پیشنهاد به منظور کاهش اثر باقیمانده سموم وجود دارد:

1-      تهیه این محصولات از کشاورزانی که استاندارهای سم پاشی را رعایت می کنند.

2-       - - در صورت امکان در منزل خود با غچه ای کوچک ترتیب دهید.

3-      - - خیار و گوجه تازه را چند روز در در یخچال نگه داری کنید تا دوره کارنس(زمان کاهش باقیمانده سموم ) طی شود.

4-      -- آبمیوهای صنعتی: خوب،بد،زشت

5-      آبمیوه های صنعتی موجود  در بازار اغلب دارای کمتر از 30درصد  آبمیوه طبیعی هستند و باقی محتویات آن شامل،آب ،شکر و ترکیبات افزودنی دیگر است .لذا به هیچ عنوان جایگزین مصرف میوه نخواهد بود و بویژه برای کودکان قابل توصیه نیست،

6-      ضمن اینک مصرف مداوم آنها با اضافه وزن و چاقی و فراهم شدن زمینه ابتلاء دیابت همراه است و بهتر است از آبمیوه هایی استفاده کنید که قند افزوده ندارند.

شیر و روغن پالم:

گروه شیر و لبنیات ،شامل شیر و فراورده های ان (ماست ،کشک،پنیر،بستنی و دوغ) می باشد که توصیه میشود از انواع کم چرب (کمتر از 5/1 درصد چربی) آن استفاده شود.

مواد لبنی دارا بودن آب و پروتئین،بسیار فسادپذیرند و بایستی در سردترین نقطه یخچال نگهداری شوند. کره و بستنی نیز بایستی در فریزر  نگهداری شوند.افزودن بیش از حد روغن پالم ،موجب افزایش غیر مجاز اسیدهای چرب اشباع در شیر و در نتیجه کاهش ارزش غذایی شیر می گردد.بهمین دلیل مجوز مصرف مصرف پالم در محصولات  لبنی لغو گردید.

لذا مصرف شیرهای کارخانه ای هیچ مشکلی ندارد ضمن اینکه توصیه همیشگی این است که از محصولات لبنی کم چرب (کمتر از 5/1 درصد چربی) استفاده نمائید.

روغن زیتون و سرخ کردن

روغن زیتون از بهترین روغن ها می باشد و تاثیر بسیارمثبتی بر سلامت بدن بویژه قلب و عروق ،مفاصل و استخوان ها دارد. در عین حال بیشتر بعنوان روغن سرد شناخته می شود و بهتر است در پخت و پز با حرارت بالا وطولانی استفاده نگردد.

نمک و سلامتی

اضافه کردن بیش از اندازه نمک به غذا موجب جمع شدن آب در بدن و ورم می گردد. همچنین غذاهای شور مانع جذب کلسیم غذا شده و عملا احتمال پوکی استخوان را افزایش می دهد.

همچنین مطالعات نشان داده است،سرطان معده و آسم در افرادی که به مصرف غذای شور عادت دارند شایع تر است.فراموش نکنیم نمک و غذای شور یکی از علل مهم بروز فشارخون بالاست.

مصرف نمک را کاهش دهید و حتما از نمک های تصفیه شده یددار که پروانه ساخت وزارت بهداشت و علامت استاندارد را دارند استفاده نمائید.

چای : خوب یا بد

انواع چای منبع غنی از پلی فنل ها هستند که اثر حفاظتی در مقابل عوامل شیمیایی بیماری زا در بدن دارد.برگ چای حاوی ترکیبات فراوان از جمله کلسیم منزیم سدیم پتاسیم و برخی اسیدهای آمینه و ویتامین های گروه B می باشد.نوشیدن چای بویژه چای سبز با کاهش چربی های خون از بروز بیماریهای مزمن پیشگیری می کند.چای بخاطر داشتن تانن و فلوراید به سلامت دندان ها کمک می کند.اما در عین حال مصرف زیاد و اعتیاد به چای موجب تحریک سیستم عصبی، بی خوابی و تپش قلب می شود.

                              ((هرچه در تهیه غذا، آب ،زمان و روغن کمتری استفاده شود مواد مغذی کمتری از بین می رود.))

منابع: کتاب رهنمودهای غذایی ایران


کلمات کلیدی:
رهنمود.غذایی     سلامتی     سبزیجات     میوه     نمک     سیب    
   

تاریخ بروز رسانی:   24 دی 1394

تعداد بازدید:   ۱۸

چاپ خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >