هم پیمان برای سلامت قلب (هفتم تا سیزدهم مهر ماه )

9 مهر 1397
مراقب اعداد سلامتی خود باشید

همه قلب را منشا زندگی می دانند و تپش های آن را گرامی می دارند. تلمبه ای عضلانی كه در سینه قرار دارد وبزرگی آن به اندازه مشت انسان است و وزنش كمتر از یك قوطی نوشابه كه روزانه 100 هزار بار می تپد و به طورمداوم در حال كار كردن و تلمبه زدن است، اما آنقدر مهم است كه نه تنها یك روز در سال، بلكه باید همه سالبه آن اندیشید .
قلب شما به كل بدنتان نیرو می بخشد. این نیرو به شما امكان دوست داشتن، خندیدن، شاد بودن و زندگیطولانی تر و باكیفیت تری می دهد. چند تغییر ساده روزانه كل كاری است كه باید انجام دهید تا قلبتان را قویكنید و برای حفظ سلامت آن تغییراتی ماندگار ایجاد كنید.
17 و نیم میلیون مرگ در هر سال در جهان بر اثر بیماری های قلبی عروقی از هر ده مرگ 30 تا 70 ساله به دلیل بیماری های قلبی در جهانعلت 31 % مرگ ها در جهان بیماری های قلبی است.
علت اول مرگ جهان، ایران، استان و شهرستان دشتستان بیماری های قلبی عروقی است.
45 % مرگ های شهرستان دشتستان در سال 96 به دلیل بیماری های قلبی عروقی بوده است.
توصیه های زیر به شما كمك می كند قلبتان را از خطر محفوظ نگاه دارید :
1 . ورزش كنید : قلب عضله ای است كه برای حفظ كارایی اش در تلمبه كردن خون با هر ضربان به ورزش منظم
نیاز دارد. فعالیت هوازی )ایروبیك( بهترین ورزش برای قلب است. این فعالیت ها شامل پیاده روی تند، دویدن
نرم، شنا، دوچرخه سواری و ... است یا هر فعالیتی كه قلب و ریه ها و عضلات را برای مدتی به كار گیرد . در
كسانی كه فعالیت فیزیكی ندارند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دو برابر بیشتر است.
2 . دخانیات مصرف نكنید: اغلب افراد تصور می كنند مصرف دخانیات فقط كشیدن سیگار است. در حالیكه هر
نوع قلیان یا سیگار)سبك، لایت، میوه ای ....( مضرات مواد دخانی را كاهش نمی دهدحجم دودی كه از طریق
قلیان وارد بدن می شود دو تا سه برابر دود ناشی از سیگار است. پس؛ از دیگران بخواهیم اطراف ما و عزیزانمان
هیچ نوع ماده دخانی مصرف نكنند.
3 . كلسترول مصرف نكنید: روغن های جامد، گوشت های چرب، پوست مرغ و زرده تخم مرغ سرشار از اسیدهای
چرب اشباع شده هستند كه نقش مستقیمی در افزایش بیماری های قلبی و عروقی دارند. 10 درصد افزایش
كلسترول خون خطر بیماری های قلبی عروقی را 20 تا 30 درصد افزایش می دهد.
4 . نمك را به اندازه مصرف كنید: نمك عاملی مهم در افزایش فشار خون و شیوع بیماری های قلبی است.
مصرف نمك را محدود كنید. برای كاهش مصرف نمك توصیه می شود نمك را سر سفره نیاورید و از خوردن
تنقلات شور مثل چیپس، پفك و خیارشور خودداری كنید .
5 . آرامش خود را حفظ كنید: زندگی سالم و دور از تنش در كنار خانواده یكی از بهترین كارها برای پیشگیری
از بیماری های قلبی است. تحقیقات نشان داده است حتی تماشای فیلم های شاد و آرام بخش مثلا تكه ای از یك
فیلم بدون خشونت می تواند موجب كاهش فشار خون بالا و در نتیجه كاهش بیماری های قلبی شود .
6 . میوه و سبزی به اندازه كافی مصرف كنید: میوه و سبزی هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستند.
مصرف فیبر )الیاف گیاهی( موجود در میوه ها و سبزی، قند و چربی خون را كاهش می دهد و در كاهش احتمال
ابتلا به بیماری های قلبی عروقی موثر است .
از سال 95 با اجرای طرح تحول سلامت مراقبت پیشگیری از خطر سکته های قلبی در تمامی مراکز
خدمات جامع سلامت انجام می شود. در این مراقبت، پرسنل بهداشتی مرکز پس از ارجاع افراد بالای
30 سال به آزمایشگاه)آزمایش برای گروه سنی 59 - 30 سال در آزمایشگاه های دولتی رایگان می
باشد( و اندازه گیری وزن، فشارخون و بررسی سوابق پزشکی افراد سطح خطر ابتلا به بیماری های
قلبی عروقی را طی ده سال آینده برای هر فرد محاسبه می کنند. در سال 97 ، خطرسنجی بیماری
های قلبی برای 8000 نفر از مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت شهرستان
دشتستان انجام شده است.



   
تعداد بازدید:   ۳۵

چاپ خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >