علائم ونشانه های افسردگی وراههای جلوگیری از افسردگی

7 آذر 1397
چه افرادی در معرض افسردگی هستند ؟

خستگی ، کسالت  ، کاهش انرژی ، درد مفاصل وعضلات ، مشکلات گوارشی ، مشکلات خواب ، سردرد ، کمردرد ،  گردن درد ، تغییرات وزن یا اشتها ومشکلات جنسی از نشانه های شایع افسردگی هستند .

فرد افسرده ممکن است به قدری خسته باشد که برای کارهای روز مره انرژی نداشته باشد .  افراد افسرده چهار برابر  بیشتر از دیگران دچار خستگی بدون علت می شوند .

مغز ودستگاه گوارش ارتباط زیادی با هم دارند به همین علت ، هنگامی که بسیاری از افراد تحت تاثیر استرس ونگرانی قرار می گیرند دچار تهوع یا درد معده می شوند .

دشواری در به خواب رفتن یا خواب پیوسته در افراد افسرده شایع است . اما پرخوابی در افسرده ها شایع تر می باشد.

فرد مبتلا به افسردگی سه  برابر دیگران سردرد میگرنی دارند . افراد افسرده چهار  برابر دیگران دچار کمردرد وگردن درد شدید وناتوان کننده می شوند .

برخی از افراد هنگام افسردگی اشتهایشان را از دست می دهند وبرخی دیگر پراشتها می شوند چون با خوردن احساس می کنند رنج وناراحتی هایشان کاهش می یابد.

 هنگام افسردگی فرد، علاقه خود را به رابطه جنسی ازدست می دهد . افراد افسرده  بیشتر در معرض سوء مصرف مواد والکل هستند که هر دو این مواد ، میل جنسی را سرکوب می کند .

با رعایت یکسری نکات ساده وکاربردی می توان به درمان افسردگی کمک کرد یا از افسردگی جلوگیری کنیم .

1-ورزش :  برنامه ورزشی منظم نه تنها بدن را متناسب نگه می دارد ، بلکه موجب آزاد سازی مواد شیمیایی در مغز می شود که احساس خوبی به فرد داده خلق را بهبود می بخشد .  اگر چه ورزش به تنهایی درمان افسردگی نیست اما به کاهش وغلبه بر آن در دراز مدت کمک می کند ، ورزش باعث می شود فرد  خواب بهتری داشته باشد . پس ورزش به مدت روزانه 30-15وبه صورت پیاده روی یا دوچرخه سواری بسیار موثر است .

2- تغذیه مناسب : با تغذیه مناسب به خودتان برسید  .  تغذیه درست بر خلق وخو و روحیه وانرژی فرد تاثیر می گذارد . میوه وسبزی ومیان وعده  های غذایی مناسب کمک زیادی به افراد افسرده می کند  . اگر احساس گرسنگی نمی کنید حتما چیزی بخورید مثل میوه وسبزی جات

3-نیمه پر لیوان راببینید ( مثبت نگر باشید ) :  افسردگی بر افکار فرد تاثیر می گذارد وباعث می شود فرد همه چیز را ناامید کنند ه ومنفی ببیند.  پس تلاش کنید تا چیزهای مثبت وخوب زندگی را نیز ببینید ،  نقاط قوت واستعداد ها وتوانائیهای خود را شناسایی کنید ومهمتر از همه فراموش نکنید که نسبت به خود صبر داشته باشید تا افسردگی تان به تدریج درمان شود واز بین برود .

4- مشکلات را شناسایی کنید  : سعی کنید موقعیت های مشکل زا را که افسردگی شمارا بیشتر می کند بشناسید ودر مورد آنها با دوستانتان یا هرفرد مورد علاقه ومورد اعتماد صحبت کنید .

5-وقتی افسرده می شوید حس خلاقیت وسرگرمی وتفریح را از دست می دهید . از تخیل تان استفاده کنید به کارهایی مثل نقاشی ، طراحی ونویسندگی شعر یا موسیقی ، باغبانی بپردازید چیزهای خنده دار پیدا کنید فیلم های کمدی ببینید .

 

فاطمه مددی کارشناس ارشد سلامت  روان


کلمات کلیدی:
افسردگی     علائم     کارشناس.ارش.روان     فاطمه.مددی     شبکه.بهداشت.دشتستان    
تعداد بازدید:   ۴۱

چاپ خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >