هفته بسیج همگانی تغذیه

تاریخ نامه: 16 دی 1392
شماره نامه:
هفته بسیج همگانی تغذیه  
اطلاع رسانی  |   

به نام خدا
اجرای برنامه بسیج آموزش همگانی در قالب برنامه ارتقا ءفرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه دربرنامه 5ساله پنجم،همه ساله به مدت یک هفته با تلاش همکاران مراکز بهداشتی درمانی وخانه ها ی بهداشت اجرا می شود . در سال جاری نیز ، با توجه وتاکید خاص مقام محترم وزارت،کاهش روند روبه گسترش بیماریهای غیرواگیر ،بهبود شیوه زندگی واصلاح الگوی مصرف غذایی با هدف کاهش عوامل خطر تغذیه ای با تاکید برکاهش مصرف قند،نمک وچربی در زمره سیاست های اولویت دار قرار دارد. به همین مناسبت هفته بسیج همگانی تغذیه از تاریخ 14/10/92 لغایت21/10/92 با عنوان «کاهش مصرف نمک و روغن» تعیین شده است. بیماری های غیر واگیردار که به صورت روز افزون رشد تصاعدی در بین افراد جامعه دارند یکی از بزرگترین تهدیدهای کاهش توان مفید افراد برای داشتن زندگی سالم و با نشاط است. سرنخ این رشد بسیار را باید در شیوه زندگی خود و تغذیه ای که به آن روی آورده ایم جست و جو کرد.یکی از علل را میتوان به صورت حتم مصرف نمک و روغن های ناسالم برای بدن ذکر کرد.تنها مصرف این مواد مشکل زا نیست بلکه استفاده نادرست مشکلی بس بزرگتر است. استفاده از انواع چربی ها بخصوص موادغذایی سرخ کردنی و روی آوردن به مصرف موادغذایی فراوری شده و تغییر ذائقه افراد از کودکی به غذاهای شور بسیار آهسته باعث بزرگترین مشکلات سلامتی می شود. افزایش میزان فشارخون و سکته های قلبی، افزایش سکته های مغزی، افزایش چربی خون،کاهش ایمنی افراد ، افزایش انواع سرطان ها همه و همه تهدید های سر راه سلامتی هستند که خود ما باید دست به کار شده و روند زندگی را که از جاده سلامتی منحرف شده در حد توان به مسیر اصلی اش بازگردانیم.استفاده از نمک های یددار تصفیه شده و کاهش میزان مصرف نمک،خودداری کردن از آوردن نمکدان سر سفره، جلوگیری از گرایش ذائقه های کودکان به سمت غذاهای شور و پرنمک،عدم استفاده از تنقلات با شوری کمتر و استفاده از تنقلات بومی و مفید ، کاهش مصرف غذاهای سرخ کرده ،کاهش مصرف چربی های غذایی مثل دنبه و چربی گوشت، استفاده از روغن های گیاهی و استفاده از روغن های مخصوص سرخ کردنی جهت سرخ کردن و روغن مخصوص پخت و پز برای سایر مصارف طبخ غذا همه و همه راههایی است که می توان خود را از بسیاری از مشکلاتی که در بزرگسالی یا میانسالی گریبان گیر افراد می شود مصون نگه داشت.در هنگام مصرف سالاد به جای سس که حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی است از آبلیمو،روغن زیتون،آب نارنج،آبغوره استفاده نمایید. توجه به همین نکات ظریف می تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

خانم ابوعلی - کارشناس بهبود تغذیه



کلمات کلیدی:
هفته.بسیج.همگانی.تغذیه.؛.بسیج.همگانی.تغذیه.؛.همگانی.تغذیه.؛.تغذیه    

تعداد بازدید:   ۱۰۲
     
 

موارد مرتبط


ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >