بد رفتاری های کودکان و کنترل اضطراب آن ها در دوران کرونا

23 مهر 1399
والدین می توانند با مراقبت و علاقمندی بیشتر ، استرس آن ها را کاهش دهند.

در دوران پاندمی کرونا، بزرگسالان می توانند احساسات خود را کنترل کنند و صبورانه عمل کنند، اما کودکان معمولا درشرایط نامطلوب دچار سر درگمی می شوند و بسیار وابسته به دیگران و بر طبق رفتار افراد پیرامون خود عمل میکنند. در این مواقع برای کودکان بسیار دشوار است رفتار خود را پنهان کنند و مدیریت کردن سطح نگرانی آنها برای والدینشان نیز دشوار است.

والدین می توانند با مراقبت و علاقمندی بیشتر ، استرس آن ها را کاهش دهند. زمانی که کودکان دچار استرس می شوند، پاسخهای متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان میدهند. برای کمک به آنها در مقابله بااین پاسخها، مهم است از احساسات آنها آگاه باشیم و برای آنها فعالیتهای مختلفی در نظر بگیریم.

روش های ساده اما موثر زیر را برای کمک به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودکتان امتحان کنید:

1. زمانی برای ارتباط دو طرفه با کودک ایجاد کنید. برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید. این وقت می تواند 20 دقیقه یابیشتر باشد. بهتر است هر روز سر یک ساعت مشخص باشد تا کودکان یا نوجوانان بتوانند در زمان خاصی منتظر آن باشند. 

2. یک جریان روزمره منعطف ولی ثابت ایجاد کنید. برنامه ای برای خود و کودکتان تهیه کنید که زمانی برای فعالیت و فراغت و استراحت داشته باشد. ورزش را در برنامه هر روز او بگنجانید. این کار می تواند به کودکتان کمک کند احساس امنیت کرده و رفتار بهتری داشته باشد و به کاهش استرس او کمک می کند.

در صورت مساعد بودن شرایط، او را از خانه بیرون ببرید. ورزش می تواند خلق و خوی او را تقویت کند بنابراین اورا به حرکت در آورید حتی اگر فقط پیاده روی در اطراف محوطه منزل باشد. 

3. به آن ها بیاموزید مرتبا دستان خود را با آب و صابون بشویند. شستن دست ها و رعایت بهداشت را سرگرم کننده کنید.

یک شعر 20 ثانیه ای برای شستن دست ها بسازید. چند حرکت به آن اضافه کنید. به کودکان به خاطر شستشوی مرتب دست ها امتیاز داده و آن ها را تحسین کنید. یک بازی درست کنید تا ببینید چند بار صورتتان را لمس می کنید و جایزه متعلق به کسی است که تعداد کمتری صورتش را لمس کرده.  

4. همه کودکان بد رفتاری هایی دارند که این بد فتاری ها هنگام خستگی، گرسنگی، ترسیدن یا یادگیری مهارت های مستقل،طبیعی هستند بویژه زمان هایی که مجبورند در خانه بمانند و می توانند والدین را بسیار عصبی کنند. رفتار بد او را سریع به جهت مثبت تغییر دهید. قبل از اینکه رفتار بد شروع شود، آن را متوقف کنید. وقتی کودکان شروع به بی قراری میکنند می توانید حواس آن ها را به چیزهایی خنده دار و جذاب پرت کنید.  

5. خودتان بهتر می دانید چقدر دلنشین و آرام کننده است که کسی را داشته باشید تا موقعی که چیزی آزارتان داده به حرفهایتان گوش دهد. مشابه همین با کودک خود برخورد کنید. اگر تمایلی به صحبت کردن نداشت اجازه دهید بفهمد شما

به خاطر او آنجا هستید. فقط در کنارش بمانید و به او یادآور شوید که دوستش دارید و از او حمایت می کنید 

6. سعی کنید هر چه بیشتر روال معمول او را حفظ کنید، هر گونه تغییر را متعادل کنید. سعی کنید در صورت امکان خواب و وعده های غذایی معمولی او برقرار باشد. اطمینان حاصل کنید به درستی غذا می خورد و خواب کافی دارد. استراحت ناکافی یا خوردن هله هوله زیاد می تواند در استرس کودک شما نقش داشته باشد.  

7. در خانواده محیطی آرام بوجود آورید. میزان استرس و اضطراب در کودکان و دیگر افراد خانواده را مدیریت کنید. موسیقی آرامش بخش پخش کنید و راهکارهای کاهش فشار روانی را امتحان کنید. هر چه بیشتر بتوانید در خانه آرامش را حفظ کنید، اضطراب کودکان در زندگی شما کمتر مشکل ایجاد می کند. دنبال کردن اخبار تلویزیون و رسانه های اجتماعی رامحدود کنید. 

8. در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوعاتی که ذهن شما را مشغول کرده است اجتناب کنید، ترس، خشونت و دلهره خود را کنترل کنید. هرگز ذهن کودکتان را با دلواپسی های آینده و نگرانی های خود پر نکنید. به آن ها در باره مفهوم وضرورت تعطیلی و قرنطینه توضیح دهید. به آن ها اطمینان دهید که افرادی به صورت شبانه روزی و دقیق در حال جست و جو و تلاش برای کنترل شرایط هستند. به آن ها بگویید که می توانیم با ایفای نقش خود به صورت عاقلانه از کاهش پاندمی حمایت کنیم.


کلمات کلیدی:
سلامت.     خانواده     استرس.کودکان     دوران.کرونا     شبکه.بهداشت.دشتستان    

تاریخ بروز رسانی:   23 مهر 1399

تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >