کنترل وزن در کودکان در دوره بیماری کووید19

23 مهر 1399
افزایش دسترسی کودک به مواد غذایی پرکالری و مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای از علل اصلی چاقی کودکان بخصوص در زمان بیماری کووید-19است

 

در ایران مهمترین علت مرگ و میر، بیماری های غیر واگیر از جمله بیماری های قلبی - عروقی، دیابت، چاقی، انواع سرطان ها وبیماری های مزمن تنفسی است و بر اساس مطالعات هزینه فایده، مهمترین مداخله برای کاهش شیوع این بیماری ها پیشگیری وکنترل اضافه وزن و چاقی می باشد. اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات جدی نظام سلامت کشور بشمار می رود. افزایش دریافت غذاهای چرب ، نوشیدنی های شیرین و پر کالری، افزایش اندازه سهم غذا، مدت زمان خواب، کم تحرکی، افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون ، استفاده بیشتر از رایانه، تبلت و موبایل ، وجود محیط چاق کننده مانند افزایش دسترسی کودک به مواد غذایی پرکالری و مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه ای از علل اصلی چاقی در کودکان است که با پیامد های زیانبار، سلامت آنها را به خطر می اندازد. ازپیامدهای نامطلوب چاقی در دوران کودکی می توان افزایش خطر دیابت نوع 2 ، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون،آسم، مشکلات تنفسی و بیماری های قلبی- عروقی را نام برد. علاوه بر این، چاقی کودکان تاثیر منفی بر روی رشد و تکامل کودکان،رفتارهای روانشناختی ، ظرفیت شناختی و هوش کودکان دارد.

 

توصیه های تغذیه ای برای کودکان دارای احتمال اضافه وزن/ اضافه وزن/چاق:

زیر 6 ماه:

* مادر باید تغذیه انحصاری با شیر مادر را ادامه دهد.

*شیر مصنوعی با مقدار آب لازم تهیه شود )در کودکانی که با شیر مصنوعی تغذیه میشوند(.

*به شیر مصنوعی یا شیر دام، شکر، غلات یا سایر شیرین کننده ها یا غلیظ کننده ها اضافه نشود )در کودکانی که با شیرمصنوعی یا شیر دام تغذیه میشوند(.

* شیرمصنوعی به مقدار کافی متناسب با سن به شیرخوار داده شود )در کودکانی که با شیر مصنوعی تغذیه میشوند(.

 

6 ماه تا 2 سال:

* مادر تغذیه با شیر مادر را ادامه دهد.

* شیر مصنوعی با مقدار آب لازم تهیه شود )در کودکانی که با شیر مصنوعی تغذیه میشوند(.

*شیرمصنوعی به مقدار کافی متناسب با سن به شیرخوار داده شود.)در کودکانی که با شیر مصنوعی تغذیه میشوند(.

* به شیر مصنوعی یا شیر دام، شکر، غلات یا سایر شیرین کننده ها یا غلیظ کننده ها  اضافه نشود. )در کودکانی که با شیر مصنوعی

یا شیر دام تغذیه میشوند(

* کودک از مواد غذایی کم چرب و کم شیرین استفاده کند.

* کودک از نوشیدنی های شیرین ) چای شیرین و آب میوه صنعتی ( تا حد امکان کمتر استفاده کند.

* سهم هر وعده بر اساس توصیه های متناسب با سن کودک باشد

* تعداد وعده ها بر اساس توصیه های متناسب با سن کودک باشد

* تعداد و نوع میان وعده ها بر اساس توصیه های متناسب با سن کودک باشد

 

2 تا 5 سال:

*کودک از مواد غذایی کم چرب و کم شیرین استفاده کند .

*کودک از نوشیدنیهای شیرین می تواند حداکثر تا 2 بار در هفته استفاده کند.

*کودک از میان وعدههای غذایی پر انرژی )مثل چیپس، کیک، شیرینی( می تواند حداکثر تا 2 بار در هفته استفاده کند.

* سهم هر وعده بر اساس توصیه های متناسب با سن کودک باشد

* تعداد وعدهها بر اساس توصیه های متناسب با سن کودک باشد

* تعداد میان وعدهها بر اساس توصیه های متناسب با سن کودک باشد

* از دادن فست فودها مثل سوسیس، کالباس، پیتزا، انواع سس ها تا حد امکان خودداری شود.

*از میان وعده غذایی سالم و با ارزش غذایی مانند انواع میوه ها و سبزی های تازه و لبنیات کم چرب استفاده شود

 

تغییر و اصلاح عادات و رفتار غذایی

- استفاده از میان وعده های غذایی با ارزش غذایی مناسب شامل انواع میوه ها و سبزی های تازه مانند توت فرنگی ، زردآلو، طالبی، سیب ، موز، انبه، هندوانه و مرکبات و سبزی های تازه مانند هویج، کدو حلوایی، انواع فلفل، سبزی های برگ سبز)

اسفناج، کاهو ( گوجه فرنگی، خیار و انواع کلم

- توصیه بر استفاده از سبزی ها و میوه های محلی و در دسترس خانواده

- استفاده از انواع سبزی ها و میوه های متنوع، رنگارنگ و معطر در وعده های غذایی اصلی مانند انواع سالادها، آش ها،

خورشت ها، سوپ ها، خوراک سبزیجات، انواع پلو ) سبزی پلو ، شوید پلو و لوبیا پلو (

- محدود کردن استفاده از گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن مقادیر زیادی نمک و چربی ازنوع اشباع و ترانس در برنامه غذایی کودک

- محدود کردن مصرف انواع فست فودها و غذاهای آماده پرچرب و شور و جایگزین نمودن غذاهای سنتی با ارزش تغذیه ای مناسب

- تهیه پیتزای خانگی با استفاده از انواع سبزی ها ، آرد سبوس دار، مقدار کم پنیر پیتزا و حداقل مصرف سس به جای خرید پیتزا خارج از منزل یا تهیه همبرگر خانگی و کم چرب

- محدود کردن استفاده از میان وعده های غذایی با ارزش تغذیه ای کم نظیر فرآورده های غلات حجیم شده، شکلات،چیپس، پاستیل، چوب شور، آب نبات و.....

- تشویق کودک به خوردن صبحانه سالم با ارزش غذایی مناسب ) تخم مرغ، شیر کم چرب، نان سبوس دار و پنیر کم نمک

همراه با خیار یا گوجه فرنگی، فرنی کم شیرین و کم چرب، عدسی، حلیم کم چرب و کم شیرین و کم نمک بر حسب سن کودک(

- کاهش مصرف خامه، سرشیر، پنیرخامه ای،کره، ماست پر چرب و خامه ای، غذاهای سرخ شده، انواع شیرینی های خامه ای ، شیر پرچرب و بستنی

- استفاده از از روغن های مایع مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت بجای روغن های جامد، کره، مارگارین وچربی های حیوانی

- جایگزین نمودن گوشتهای کم چرب مانند مرغ بدون پوست و ماهی به جای گوشتهای پرچرب.

- کاهش مصرف سس مایونز و جایگزین نمودن سس سالاد سالم با استفاده از ماست کم چربی، آبلیمو، سرکه و یا آب نارنج و سبزی های معطر و روغن زیتون

- استفاده از آب آشامیدنی سالم به عنوان بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی و تامین مایعات مورد نیاز کودک

- استفاده از دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت های خانگی خیلی کم شیرین به جای نوشیدنی های شیرین

- محدود کردن مصرف انواع نوشیدنی های شیرین )چای شیرین، نوشیدنی های گازدار، آب میوه های صنعتی، شیرهای طعم دار(، بیسکوئیت ها ، شیرینی ها و کیک ها ی خامه ای و شکلاتی، انواع شکلات ها ، و بستنی ها

- استفاده از میوه به جای آب میوه طبیعی ) مصرف آب میوه طبیعی برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود و مقدارآب میوه طبیعی برای کودکان 3 - 1 ساله نباید بیشتر از 120 سی سی ) نصف لیوان ( در روز و برای کودکان 5 - 4 سال نباید بیشتر از 180 سی سی ) دو سوم لیوان ( در روز باشد(.

- خودداری از اجبار در غذا دادن به کودک

- خودداری از دادن مواد غذایی برای تشویق کودک به غذا خوردن

- - خودداری از مجبور کردن کودک به خوردن و آشامیدن.

- -خودداری از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون

- -خودداری از وادار کردن کودک به اتمام غذا

- جایگزین نمودن غذاهای بخارپز، آب پز و تنوری به جای سرخ شده

- محدود کردن غذا خوردن در خارج از منزل

- استفاده از ظرف کوچک برای غذا دادن به کودک

 

تهیه کننده: کارشناس برنامه کودکان شبکه بهداشت و درمان دشتستان ، الهام غلامی نژاد

 


کلمات کلیدی:
چاقی     کودکان     کالری     بیماری     کووید.19     شبکه.بهداشت.دشتستان    

تاریخ بروز رسانی:   23 مهر 1399

تعداد بازدید:   ۱

چاپ خبر | ارسال به دیگران

ارسال نظر
ايميل :     
نام و نام خانوادگی :  
نظر :
 
حروف تصویر بالا :   
 
 

لینک به این صفحه
< >